Geschreven door Adam Schäfer
Per 1 juni 2026 treedt de nieuwe EU-richtlijn loontransparantie in werking. Het doel? Gelijke beloning tussen mannen en vrouwen bevorderen en zorgen voor meer openheid over salarissen. Werkgevers moeten kandidaten vooraf informeren over salarissen, duidelijkheid geven over doorgroeimogelijkheden én rapporteren over de loonkloof tussen mannen en vrouwen. In dit artikel leg ik je uit hoe de vork exact in de steel zit.
De richtlijn verplicht bedrijven om transparanter te zijn over hoe salarissen tot stand komen. Belangrijkste verplichtingen:
Bij toffejob.nl vinden we transparantie zo belangrijk dat we geen projecten aannemen waarbij geen salaris wordt vermeld. Wij geloven dat je alleen zo een eerlijke relatie kunt opbouwen tussen werkgever en werknemer. Daarom maken we salarisinformatie zo specifiek mogelijk. Dat geldt overigens voor veel meer arbeidsvoorwaarden, zoals vakantiedagen, vergoedingen en meer.
Volgens onderzoek van Talent Trends (2025) beschouwt 62% van de kandidaten het salaris als het belangrijkste detail in een vacaturetekst. En dat begrijpen we. Want als je iets koopt in de winkel of online bestelt, wil je óók exact weten wat het kost en wat je ervoor terugkrijgt. Waarom zou een baan anders zijn? Een salarisrange van €3.000 tot €5.000 zegt namelijk niet zoveel. Hoeveel ga je dan daadwerkelijk verdienen?
Voorafgaand aan iedere campagne voeren we een grondig marktonderzoek uit. We analyseren vergelijkbare vacatures in de markt, brengen verbeterpunten en creatieve invalshoeken in kaart en houden een uitgebreide intake via een vragenlijst om tot een scherp functieprofiel te komen. De bevindingen en ons advies presenteren we aan de opdrachtgever. Als het vooronderzoek leidt tot een campagne, wordt dit bedrag in mindering gebracht op het totaalbedrag. Blijkt uit het onderzoek dat de verwachtingen of arbeidsvoorwaarden niet realistisch of niet marktconform zijn, dan starten we geen campagne – alleen de onderzoekskosten worden dan in rekening gebracht.
Op deze manier helpen we werkgevers niet alleen bij het voldoen aan de nieuwe richtlijn, maar ook bij het creëren van vacatures die écht aantrekkelijk zijn voor kandidaten. Transparantie zorgt voor vertrouwen, vergroot de betrokkenheid, bevordert diversiteit en inclusie en maakt werving effectiever doordat kandidaten precies weten waar ze aan toe zijn.
Bedrijven vrezen soms dat het publiceren van salarissen leidt tot onrust. Vanuit conservatief werkgeverschap begrijpen we dat. Maar stel jezelf de vraag: beloon ik mijn mensen écht goed genoeg? Transparantie legt oneerlijkheid bloot en dat is alleen maar goed. Goed werkgeverschap gaat over meer dan een mooi loonstrookje, maar een eerlijke beloning is wel de basis. Alleen zo bind je mensen aan je bedrijf op de lange termijn.
Bij toffejob.nl denken we in iedere wervingscampagne mee met zowel opdrachtgever als kandidaat. Wij zorgen dat de juiste persoon op de juiste plek terechtkomt: mét volledige duidelijkheid over wat iemand gaat verdienen.
Wil je sparren over hoe wij je helpen met het eerlijk en effectief werven van medewerkers? Neem gerust contact met mij op:
T: +31 6 38065454
M: adam@toffejob.nl
Bron: Michael Page Nederland