Bij toffejob.nl geloven we dat mensen het hart van een bedrijf vormen. Daarom stellen we je graag voor aan onze partners – de gezichten achter ons concept. In deze serie lees je wie ze zijn, waar ze vandaan komen, wat hen drijft en waarom zij geloven in ons concept. Vandaag: Luke Merkx.
1. Wie ben je en wat is jouw rol binnen toffejob.nl?
Hi! Mijn naam is Luke Merkx, geboren in de nazomer van 1998. Ik woon in Dongen, samen met mijn fantastische vrouw Joney en onze enthousiaste doodle James. Binnen toffejob.nl houd ik mij voornamelijk bezig met marketing en sales. Daarnaast ondersteun ik bij het maken van onze vacaturecampagnes. Al die spetterende vacatureteksten die je terugziet op het web? Yep, die komen van mijn hand!
2. Kun je iets vertellen over jouw professionele achtergrond?
Maar natuurlijk! Na mijn middelbare schoolperiode heb ik een opleiding gevolgd in groothandel en logistiek. Dat vakgebied trok mij echter niet zo. Op de opleiding kreeg ik het vak marketing – en dat vond ik wél leuk. Ik besloot verder te gaan studeren en volgde de hbo-opleiding Communicatie. Tijdens mijn opleiding startte ik mijn eenmanszaak in marketing en communicatie. Door de jaren heen heb ik veel bedrijven ondersteund met onder andere tekst- en contentproductie, merk- en marktonderzoek en (online) campagnes. Ik ben inmiddels al acht jaar zelfstandig ondernemer en het verveelt nog steeds niet.
3. Hoe ben je begonnen in deze branche? Wat trok je erin aan?
Via een gezamenlijke klant kwamen Fjodor, Adam en ik met elkaar in contact. Fjodor blinkt uit in alles dat met data en algoritmes te maken heeft en is een digitale marketeer pur sang. Adam noem ik ook wel ‘mister sociaal’ aangezien hij met werkelijk iedereen goed door één deur kan. Daarnaast kent hij het werving- en selectielandschap beter dan wie dan ook. De combinatie van onze expertises leidde ertoe dat we onze klanten op succesvolle wijze konden helpen met het vervullen van vacatures middels jobmarketing. Dat hebben we lange tijd als drie zzp’ers gedaan. Toen we keer op keer merkten dat onze krachtenbundeling erg sterk was, besloten we om eens een avondje te babbelen over hoe we onze samenwerking mogelijk verder vorm zouden kunnen geven.
4. Wat was voor jou het moment dat je dacht: dit kan anders, dit moet beter?
Bijna iedere ondernemer of hiring manager die ik spreek, klaagt. Niet over zijn of haar dienstverlening, maar over het feit dat ‘er gewoon niet aan personeel te komen is’. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het probleem ligt acht van de tien keer bij de bedrijven zelf. Vacatures zijn vaak conservatief, generiek en allesbehalve transparant. Waarom zou Jantje bij jou willen komen werken als hij bij jouw concullega’s exact hetzelfde – of nog meer – krijgt? Daarnaast denkt men nog steeds met enkel een (meestal verouderde) website en/of een berichtje op Facebook wonderen te kunnen verrichten, maar die tijd is voorbij. Personeel werven is tegenwoordig écht een vak.
5. Waarom geloof je zo in het concept van toffejob.nl?
We zijn een one-stop-shop. Dat klinkt wellicht wat afgezaagd, maar dat is het niet. Zoals ik eerder al uitlegde combineren we onze expertises. Adam is goed in wat hij doet, Fjodor in wat hij doet en ik in wat ik doe. Punt. Ook qua karakter zijn we erg verschillend en daardoor vullen we elkaar aan. We hebben de creativiteit, de techniek en de menselijke kant in één bedrijf. Alle drie walgen we van recruitmentbureaus die onpersoonlijk zijn, met cv’s smijten en snel hun slaatje willen slaan. We zetten in op kwaliteit, niet op kwantiteit. In deze branche zijn er maar weinig die dat doen. Bijkomend voordeel: we doen alles op ons eigen platform. Dat maakt dat we niet steeds bij nieuwe klanten hun website aan hoeven te passen of te vernieuwen, gedonder hebben met Facebookaccounts en betalingsvoorwaarden, of vraagstukken hebben over het opslaan van persoonsgegevens, enzovoort. Kortom: we werken efficiënt en leveren kwaliteit. Waarom? Omdat we erin geloven dat werving en selectie beter kan. Beter moét zelfs.
6. Wat is volgens jou het grootste probleem in de huidige arbeidsmarkt – en hoe spelen wij daarop in?
Je medewerkers maken je merk. Zonder hen heeft je bedrijf geen bestaansrecht. Dat is iets dat niet alle ondernemers lijken te beseffen – en recruitmentbureaus al helemaal niet. Dagelijks wordt er geklaagd over de schaarste van (goed) personeel. Tegelijkertijd zijn er nog steeds legio bedrijven die verre van onderscheidend of vernieuwend zijn met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden en de werkomgeving die zij aanbieden. Met twee keer per jaar een vakantieborrel en een keer een middagje karten ga je het niet redden. Er is meer nodig. Dat varieert van meer persoonlijke aandacht tot flexibele werktijden en van sporten op het werk tot het loslaten van de bouwvak. Men leeft niet meer om te werken, maar werkt om te leven. Werkgeluk staat bovenaan en de ‘niet lullen maar poetsen’-mentaliteit sterft langzaam uit.
Om terug te komen op werving- en selectiebureaus: ik zie in de markt genoeg van dit soort organisaties die feilloos met de niet-vernieuwende, onpersoonlijke aanpak meebewegen. Zo veel mogelijk cv’s over de balk gooien om vervolgens een factuur van € 10.000 - € 15.000 erachteraan te kunnen sturen. Natuurlijk, niet ieder bedrijf zit zo in elkaar, maar het gebeurt nog steeds veel te vaak. Als je als ondernemer wilt dat iemand voor jou of jouw onderneming door het vuur gaat, dan dien jij dat ook voor hem of haar te doen, zo luidt mijn mening. Een nieuwe medewerker komt voor het eerst met jouw organisatie in contact tijdens het werving- en selectietraject. Vanaf dát moment dient er een klik te zijn. Als iemand op een geautomatiseerde manier, zonder persoonlijk contact, bediend wordt, voelt diegene zich een nummertje. En dat is net wat je niét wilt.
7. Welke ervaring of eigenschap breng jij mee die echt van meerwaarde is voor toffejob.nl?
Ik heb inmiddels bijna tien jaar ervaring in de marketing- en communicatiesector. Onpersoonlijke communicatie – van overdreven commerciële advertenties tot nietszeggende flyers – heb ik nooit in geloofd. Ik ben een mensenmens en geloof erin dat je je doelgroep alleen kunt triggeren door creatief en persoonlijk te zijn. In alles wat ik doe binnen toffejob.nl probeer ik dat terug te laten komen. Eerlijkheid, goede communicatie en het leveren van kwaliteit zijn de sleutel tot succes.
8. Wat is het leukste of meest verrassende dat je tot nu toe hebt meegemaakt bij toffejob.nl?
‘Al doende leert men’ is een spreekwoord waar ik altijd in heb geloofd. Ook bij projecten van toffejob.nl komt dit duidelijk naar voren. Heel eerlijk: tijdens onze eerste drie cases hadden we best wel wat hobbels te nemen. Zoals bij iedere startup ging niet alles direct van een leien dakje. In het begin frustreerde me dat, maar al snel ging ik het anders zien: als een leerschool. Alles dat misging tijdens onze pilotfase hebben we gebruikt om van te leren. Inmiddels hebben we ons concept verbeterd en mede dankzij het feit dat we in de beginfase een aantal keer een deksel op onze neus kregen, hebben we onze meest recente campagnes zéér succesvol afgerond, met blije kandidaten én blije opdrachtgevers als gevolg!
9. Hoe zie jij toffejob.nl over 3 jaar?
Ons bedrijf groeit op gezonde wijze en we zijn alle drie erg gepassioneerd. Mijn doel is om binnen drie jaar een gezond bedrijf neer te zetten met circa vijf tot tien medewerkers. Het allerbelangrijkste vind ik dat we enkel samenwerken met bedrijven die er zijn voor hun medewerkers en waarbij persoonlijke aandacht op de eerste plaats staat. Bedrijven die samen met ons een duurzame relatie op willen bouwen. Ik wil laten zien dat werving en selectie niet ‘vies’ hoeft te zijn, maar een fantastisch begrip waarmee je (nieuwe) medewerkers vanaf dag één ambassadeur van je merk maakt!
10. Tot slot: wat moeten mensen écht over jou weten als ze met jou gaan samenwerken?
Ik ben recht door zee en denk altijd zo goed mogelijk na over het grotere geheel. Eerlijkheid vind ik enorm belangrijk en ik durf dan ook goed in de spiegel te kijken. Daarnaast ben ik erg perfectionistisch en daardoor soms een tikkeltje ongeduldig. Mocht je dat als vervelend ervaren, schroom dan niet om me even af te remmen – dat kan ik alleen maar waarderen!
11. Bonusvraag: Leuk feitje dat helemaal niks met werk te maken heeft, maar jou wel typeert?
Ik ben een Brabander in hart en nieren: ik houd van een borrel, een feestje en vooral van gezelligheid. Toch heb ik één grote afwijking voor een Brabander: ik heb een bloedhekel aan carnaval. De drukte en de typische muziek? Nee, dank je. Tijdens het carnavalsweekend zit ik liever in de sneeuw of sluit ik me op met een gloednieuw PlayStation-spel.
Heb je ook een hekel aan carnaval of wil je sparren over hoe wij je helpen met het eerlijk en effectief werven van medewerkers? Neem gerust contact met mij op:
T: +31 6 821 22 821
M: luke@toffejob.nl