Maak kennis met onze toffe peer: Fjodor Tichelaar

Maak kennis met onze toffe peer: Fjodor Tichelaar 1

Bij toffejob.nl geloven we dat mensen het hart van een bedrijf vormen. Daarom stellen we je graag voor aan onze partners – de gezichten achter ons concept. In deze serie lees je wie ze zijn, waar ze vandaan komen, wat hen drijft en waarom zij geloven in ons concept. Vandaag: Fjodor Tichelaar.

1. Wie ben je en wat is jouw rol binnen toffejob.nl?
Mijn naam is Fjodor Tichelaar en bij toffejob.nl zorg ik dat onze opdrachtgevers voorafgaand aan onze campagnes een analyse en advies ontvangen over het vacatureaanbod. Daarnaast richt ik me op het vinden en verrijken van relevante kandidaatprofielen door scherpe recruitmentcampagnes en zorg ik voor een zo effectief en efficiënt mogelijk intern proces. Kort gezegd: zodra het over data en getallen gaat, ben ik al vrij snel van de partij!

2. Kun je iets vertellen over jouw professionele achtergrond?
Als professional ben ik al 15 jaar zelfstandig actief in de online marketing. Vanuit Conversie Company help ik mkb en kleinbedrijf de juiste doelgroepen te vinden en verbinden door inzet van advertentiecampagnes en conversie-optimalisatie.

Vanuit mijn rol help ik klanten te kiezen voor continue verandering: niet je eigen mening door de markt willen duwen, maar juist luisteren naar hoe de markt reageert en dan bepalen of jij je daarop wilt aanpassen. Dat is hoe je het succes van je marketing vergroot.

3. Hoe ben je begonnen in deze branche? Wat trok je erin aan?
Ik ben begonnen met een eigen blog en webshop in de tijd dat Instagram net op de markt kwam. Al snel kwam ik erachter dat ik overzicht en proces heel belangrijk vond. Ik ontdekte dat periodiek beter worden belangrijker is dan steeds jagen op die ene homerun. Liever een campagne die maand op maand geld in het laatje brengt dan een virale post die één dag succes oplevert – zonder dat je de kennis opdoet om dat resultaat nog eens te behalen.

4. Wat was voor jou het moment dat je dacht: dit kan anders, dit moet beter?
Samen met Luke maakte ik al regelmatig recruitmentcampagnes voor klanten die we vanuit onze eenmanszaken bedienen. Dat deden we bijvoorbeeld op Meta. We merkten echter keer op keer dat de opvolging van sollicitaties door onze klanten inconsistent was. Soms werden kandidaten wekenlang niet opgevolgd of bijvoorbeeld slechts één keer gebeld tijdens werktijd. Ook het terugleveren van feedback voor verbetering van de campagnes was vaak onvoldoende. “Het is niet de kwaliteit die we zoeken” – dat is natuurlijk geen feedback waar je iets mee kunt.

Juist daarom was het een verademing toen we de samenwerking met Adam startten. Iemand die structureel, vriendelijk en met een open blik potentiële kandidaten tijdig weet te contacteren. Iemand die kijkt naar waarom een lead wél past in de organisatie, in plaats van direct redenen zoeken om af te wijzen. En wanneer er toch een afwijzing was? Gewoon inhoudelijk registreren waarom – bijvoorbeeld vanwege afstand tot de werklocatie of het ontbreken van de juiste papieren. Dat zijn zaken die we kunnen verwerken in campagneteksten, targeting en visuals.

5. Waarom geloof je zo in het concept van toffejob.nl?
Ik denk dat veel marketeers zich er te makkelijk vanaf maken door enkel kandidaten te leveren en niets te doen aan het fatsoenlijk kwalificeren. Gewoonweg: “de campagne draait, dus jij betaalt”. Aan de andere kant zijn er recruiters en uitzendbureaus die zulke hoge fees vragen voor het plaatsen van mensen dat het eigenlijk ridicuul is. Waarom krijgt een makelaar 3% commissie op de verkoop van een huis, maar vinden we het voor een recruiter normaal dat er 20% van een jaarsalaris wordt verdiend? Een huis koop je en word je niet zomaar afgenomen, maar het is maar de vraag of het personeel waar jij 20% commissie voor hebt betaald er überhaupt nog zit na een proefperiode.

toffejob.nl geeft het beste van beide werelden. Sterke campagnes met proactieve outreach naar mensen die actief én latent werkzoekend zijn en de kwalificatie die een normale recruiter zou doen. Dus wel de kwaliteit van recruitmentkandidaten (en vaak betere matches), maar niet voor de bizarre prijzen die je gewend bent.

6. Wat is volgens jou het grootste probleem in de huidige arbeidsmarkt – en hoe spelen wij daarop in?
Er zijn meerdere, flinke problemen op de arbeidsmarkt die het aantrekken van nieuw personeel bemoeilijken.

Allereerst denk ik dat er te veel spookvacatures bestaan. Vacatures van bedrijven die eigenlijk niemand nodig hebben, maar zich groter willen voordoen dan ze zijn. Niet nodig – sterker nog, het doet afbreuk aan je werkgeversmerk. Mensen die tóch solliciteren en worden afgewezen (of nog erger: niets terug horen), zetten stiekem een krasje in je imago. Daar merk je als werkgever misschien lang niets van, tot het plots tegen je gaat werken.

Ook zijn er spookvacatures die meer weghebben van een soort zombie. De vacature is wel degelijk live gegaan met de intentie om iemand aan te nemen, maar na 6-9 maanden zijn er al 40 sollicitanten afgewezen omdat ze het nét niet zijn. Ondertussen draait de operatie gewoon door. Dan is de vraag: heb je wel echt iemand nodig?

Een ander probleem is slecht voorbereide vacatures. Er wordt vaak een half van concurrenten gekopieerd tekstje online gezet. Maar als die concurrent zijn vacature al niet vult, waarom zou het jou dan wel lukken? Het is zó belangrijk dat je als werkgever een goed aanbod hebt. Jij bent namelijk degene met het probleem. De sollicitant is jouw oplossing. Dus waarom begint je vacaturetekst met wat jij van de sollicitant verwacht, in plaats van wat zij van jou mogen verwachten? Waarom geheimzinnig doen over salaris? Of kiezen voor een veel te ruime range? Heb je überhaupt onderzoek gedaan naar wat vergelijkbare functies elders opleveren? En hoe onderscheidend zijn jouw secundaire voorwaarden?

En dan de vraag: hoort wat jij vraagt nog wel in 2025? Vaste werktijden, vaste vakantieperiodes, thuiswerken onacceptabel? Dit soort zaken jaagt goede kandidaten weg.

Tot slot: in hoeverre ben je bereid mee te bewegen? Kun je iemand intern opleiden, zodat zij-instromers of starters een kans krijgen? Misschien is het helemaal niet zo erg om een Engelstalige collega te hebben, mits diegene binnen een jaar een cursus Nederlands afrondt.

De arbeidsmarkt ís krap, maar er is veel mogelijk. Grote bedrijven die probleemloos mensen vinden, laten zien hoe het werkt. Opvallend genoeg zijn het vaak juist de bedrijven die moeilijk aan personeel komen die blijven zoeken naar de perfecte kandidaat (liefst een kopie van de directeur of teamleider), terwijl hun aanbod totaal niet aantrekkelijk of onderscheidend is.

7. Welke ervaring of eigenschap breng jij mee die echt van meerwaarde is voor toffejob.nl?
Ik denk dat het feit dat ik zelf personeel heb gezocht en aangenomen helpt. Ook ken ik vanuit mijn kennis van advertising en conversie-optimalisatie het belang van een goed aanbod. Daarnaast heb ik eerder bedrijven gestart, ook met andere partners, en ben ik sterk met cijfers. Ik denk dat deze eigenschappen een behoorlijke asset zijn voor toffejob.nl.

8. Wat is het leukste of meest verrassende dat je tot nu toe hebt meegemaakt bij toffejob.nl?
Het gigantische verschil in resultaat sinds we afscheid hebben genomen van specialistische, technische vacatures. Voor dit soort functies vragen bedrijven vaak zó veel specifieke ervaring – ervaring als monteur is niet genoeg, het móét bijvoorbeeld monteurservaring zijn binnen een heel specifieke maakindustrie. Tegelijkertijd is er weinig tot geen bereidheid om iemand on-the-job op te leiden. Daardoor vallen veel écht goede monteurs letterlijk buiten de boot, alleen omdat ze toevallig nog nooit eerder… aan een boot hebben gebouwd, bijvoorbeeld. Als ze ervaring hebben in een vergelijkbare sector, kun je ze negen van de tien keer relatief snel en betaalbaar omscholen. Dat is in onze ogen een stuk lucratiever dan maandenlang zoeken naar een speld in een hooiberg. 

9. Hoe zie jij toffejob.nl over 3 jaar?
Ik denk dat toffejob.nl over drie jaar een mooi kantoor zal hebben voor een klein team van 5-10 mensen. De groei moet voorlopig vooral komen door de salesmotor te blijven aanjagen. We hebben de kennis en kunde om de juiste projecten tot een goed eind te brengen.

Mijn verwachting is dat we behoorlijke impact kunnen maken bij bedrijven die flink groeien in aantal werknemers. Juist omdat daar continu nieuwe mensen nodig zijn, kunnen we langzaam hofleverancier van talent worden. Zo maken we impact op onze eigen bottom line én die van onze klanten, die minder afhankelijk worden van dure recruiterfees.

Ook denk ik dat toffejob.nl het in zich heeft om een leuk, fris merk te worden dat de actuele junior- en mediormarkt supergoed begrijpt. We zijn zelf jong en energiek en leven ons steeds opnieuw in in de doelgroep.

Mijn rol zie ik vooral in het optimaliseren van bedrijfsprocessen, zodat alles binnen budget plaatsvindt en toffejob.nl vanaf dag één gezonde marges kan draaien. Dat laatste gaat vooralsnog zéér goed ;-).

10. Tot slot: wat moeten mensen écht over jou weten als ze met jou gaan samenwerken?
Ik ben recht door zee en heel procesmatig.

11. Bonusvraag: Leuk feitje dat helemaal niks met werk te maken heeft, maar jou wel typeert?
Ik moet bezig blijven. Het liefst buiten. Zet mij op een stoel en ik word vanzelf onrustig…

Sparren over hoe wij je helpen met het eerlijk en effectief werven van medewerkers? Neem gerust contact met mij op:

T: +31 6 220 15 721
M: fjodor@toffejob.nl